Fritidsledare

Tycker du om att stödja och coacha människor omkring dig?

Är du en person som vill arbeta med att bygga relationer?

Tycker du att det är roligt att skapa aktiviteter och få saker att hända?

Gör skillnad i andra människors liv

Som fritidsledare är du en person som gör skillnad i andra människors liv genom att engagera dig och vara en positiv och bekräftande kraft.

Fritidsledarutbildningen på Gamleby folkhögskola är en socialpedagogisk utbildning inriktad mot friluftsliv, friskvård och ledarskap. Här får du utveckla din förmåga att stärka andras tilltro till sin förmåga. Tillsammans skapar vi minnen, erfarenheter och kontakter för livet.

Fotograf: Lovisa Falk, Gestaltande fotografi, 2022/2023

På din fritid har du nära till Gamlebys natur, Tjust skärgård och havet. Bor du på skolan är det är lätt att ta buss eller tåg till Västervik där det finns ett stort utbud av fritidsaktiviteter.

Kursen omfattar 2 års heltidsstudier och följer Fritidsledarskolornas gemensamma utbildningsplan. Vi varvar undervisningen i klassrummet med praktik och genomför yrkesrelevanta projekt och friluftsmoment.

Du kommer läsa teoretiska ämnen som ledarskap, sociologi och psykologi, men även friskvård, entreprenöriellt förhållningssätt och social kompetens.

Vi har 6 inriktningsveckor med fokus på olika områden inom friluftsliv och du får möjlighet att stegvis ta större ansvar för både planering och genomförande av aktiviteter.

Under utbildningen har vi också inriktningsdagar då du utvecklar ditt personliga kunnande inom friluftsliv. Du får möjlighet att bland annat paddla kanot och kajak, prova på överlevnad, klättra i berg och leda grupper i olika utomhusaktiviteter.

Fotograf: Lovisa Falk, Gestaltande fotografi, 2022/2023

I utbildningen ingår 13 veckors arbetsplatsförlagt lärande på olika arbetsplatser. Under dessa veckor får du möjlighet att ta ett steg in på arbetsmarknaden inom till exempel fritidsverksamhet, skola, habilitering, upplevelse- och äventyrsturism, församlingar, föreningar och organisationer. Du får möjlighet att söka dig till yrken inom många områden där det finns behov av personer med fritidsledarens yrkeskunskaper.

För mer information om vår fritidsledarutbildnings innehåll, läs gärna vår lokala utbildningsplan (PDF).

För att kunna ansöka behöver du gymnasieexamen eller motsvarande kunskaper samt särskild behörighet i svenska 2 eller svenska som andraspråk 2.

För dig som inte uppfyller de formella kraven på grundläggande behörighet och särskilda förkunskaper finns ändå en möjlighet att bli antagen. Vi kan göra undantag om vi bedömer att du kan klara av utbildningen och i framtiden arbeta inom det yrke utbildningen leder till.

Innan du ansöker behöver du ha skaffat dig relevant erfarenhet från fritidssektorn. Som exempel kan nämnas yrkeserfarenhet från fritidsgård, fritidshem eller upplevelsesektorn. Även erfarenheter från föreningsliv, exempelvis som idrottsledare eller scoutledare, kan vara relevanta.

Tillsammans med din ansökan vill vi att du skickar in ett personligt brev där du berättar om dig själv och dina framtida mål med studierna. Vi kommer även efterfråga referenser.

När vi fått in din ansökan kallar vi dig till intervju i Gamleby under maj 2024.

Utbildningen berättigar till studiemedel från CSN på eftergymnasial nivå.