Fotograf: Roger Lockneman

Nya vänner, god mat och eget rum vid Gamlebyviken

Skolans internat

Skolan har 71 rum i internatet. Här blir du en del av gemenskapen och boendeformen ger dig möjlighet att utvecklas även under fritiden. Du bor i ett eget möblerat rum och delar hall med garderober, toalett och dusch med två andra boende. Trådlöst bredband ingår.

Fotograf: Bella Rodriguez, Gestaltande fotografi, 2022/2023

Alla internaten har uppehållsrum med kök, TV och ljudanläggning som du har tillgång till och delar ansvar för. Det finns även gemensamma tvättstugor i varje hus.

Skolan har ett utbyggt boendestöd som arbetar aktivt med boendeärenden. Vid behov kan du få stöd med olika vardagssysslor som är kopplade till ditt boende på internatet.

Internatet ligger naturskönt i sluttningen ner mot Gamlebyviken. På fritiden har du tillgång till skolans idrottshall och bastu. Av hänsyn till allergiker är det inte tillåtet att ta med sig husdjur.

Boendekostnader

För läsåret 2023/2024 gäller följande priser för boende på Gamleby folkhögskolas internat.

Boendekostnad: 845 kr per vecka (avgiftsfritt under lov) – sammanlagt 3380 kr per 4 veckor

Boendet omfattar:

• ett eget möblerat rum,
  • en gemensam hall med garderober, toalett och dusch
    (delas med två andra boende),
  • uppehållsrum med kök, TV och ljudanläggning
    (delas med andra boende per våningsplan i vardera husen),
  • tvättstuga
    (delas med andra boende per hus),
  • trådlöst bredband.
  • frukost och middag
    (obligatoriskt; serveras skoldagar; ej helger och lov)

Vid särskilda behov finns boende med egen wc och dusch till en kostnad av 1 005 kr per vecka – sammanlagt 4020 kr per 4 veckor.

Utöver boendekostnaden tillkommer den obligatoriska grundkostnaden.

På sidan Studieekonomi kan du se fakturornas summor och när de ska betalas in.

Fotograf: Bella Rodriguez, Gestaltande fotografi, 2022/2023

Drogpolicy

Ingen användning av droger är tillåten inom skolans område och i samband med skolarbete utanför skolan, vid studieresa eller praktik. Med droger avser vi alkohol, narkotika, dopingpreparat och andra preparat som ej är förskrivna av läkare. Drogpolicyn är en förutsättning för en väl fungerande skol- och boendemiljö.