Fotograf: Lovisa Falk

Hållbar textil – sömnad

Är du intresserad av kläder, mode och hållbar utveckling?

Tycker du om att uttrycka dig i textila material?

Från idé till skiss till mönster till färdigt plagg

Utbildningen Hållbar textil – sömnad ger dig stora möjligheter att utveckla ditt skapande och formspråk. Utifrån dina tidigare kunskaper i sömnad och mönsterkonstruktion arbetar vi under året med att vidareutveckla dina kunskaper i dessa ämnen. Du får möjlighet att förverkliga dina egna idéer, experimentera och leta målmedvetet mot just det uttryck som du söker i det slutgiltiga resultatet. Vi vill också utmana dig att tänka hållbart, både ekonomiskt och ekologiskt, för dig själv och andra.

Målet med utbildningen är att du ska vidareutvecklas, testa nya tekniker och inhämta nya kunskaper som väcker din lust att skapa. Vi vill också öka din medvetenhet för ett hållbart textilt skapande och utveckla ett kritiskt tänkande på hållbarhet i stort. Vi handleder för att ge dig förutsättningar så att du skall våga se och testa dina möjligheter, experimentera, finna nya innovativa lösningar och låta dig inspireras av din omgivning.

Utbildningens tyngdpunkt ligger på skapandeprocessen, från idé till skiss till mönster till färdigt plagg. Formgivning, mönsterkonstruktion och sömnad är tre viktiga delar i arbetet mot slutmålet.

Du får en bred grund att stå på som ger dig möjlighet att läsa vidare inom det textila området. Efter utbildningen är du väl förberedd att söka vidare till högre utbildningar inom design och hantverk på högskolor som till exempel Konstfack, Beckmans designhögskola, Textilhögskolan i Borås och HDK.

Exempel på yrken du kan vidareutbilda dig till efter att ha studerat på Hållbar textil – sömnad är direktris, mönsterkonstruktör, skräddare, textillärare, produktutvecklare, textil- och modedesigner, textilkonstnär, hantverkare, inköpare, inköpsassistent, textilekonom, textilingenjör, ämneslärare, kostymör och modist.

Textil- och modeindustrin jobbar ofta på ett ohållbart sätt. Det krävs en omställning inom hela branschen. I ditt framtida yrke är du en viktig del i den förändring som måste ske. Hos oss lär du dig hantverket och samtidigt får du verktygen och kunskaperna du behöver för att kunna jobba mer hållbart och cirkulärt utifrån ett kreativt hantverksperspektiv.

På Instagram kan du se hur vi arbetar: instagram.com/hallbartextilgamleby

Under utbildningen arbetar du i stor utsträckning utifrån en egen studieplan. Tillsammans med oss lärare lägger du upp ditt år med projekt och mål. Varje projekt har vissa givna ramar som är lika för alla deltagare, men inom dessa ramar är friheten stor.

Du kan fördjupa dig inom en mängd områden och vi finns tillgängliga för handledning och lärarledda lektioner under tiden. Skolans välutrustade textila verkstäder står öppna för dig dygnet runt.

Fotograf: Lovisa Falk, Gestaltande fotografi, 2022/2023

Du studerar ämnen som kroki, textiltryck, materiallära, hantverk, formgivning och mönsterkonstruktion. I projektform jobbar vi med screentryck, drapering och andra hantverkstekniker. Stort fokus läggs på hållbar utveckling och förutom att vi låter detta genomsyra alla ämnen har vi projekt och temadagar som handlar om hållbar utveckling, vår syn på konsumtion av textil och textilindustrins miljöpåverkan.

Under året gör vi studieresor och besöker intressanta skolor, utställningar och arbetsplatser. Alla besök planeras utifrån deltagarnas intressen och önskemål. Vi gör också egna utställningar på och utanför skolan, samt planerar och genomför en större modevisning.

Tillsammans med övriga skolan har vi ibland aktiviteter som bryter av det ordinarie schemat då vi får ta del av t.ex. föreläsningar, konserter, teatrar och hälsoaktiviteter.

Det finns möjlighet för dig att komplettera ditt gymnasiebetyg med enstaka ämnen som du saknar, genom att läsa gemensamma kurser med andra utbildningar på skolan. Det finns också tid för att förbereda och färdigställa arbetsprover om du vill läsa vidare efter dina studier hos oss.

För att kunna ansöka till Hållbar textil – sömnad behöver du antingen ha gått vår utbildning Hållbar textil – grund eller ha motsvarande förkunskaper. Kontakta gärna kursens lärare om du känner dig osäker på om dina förkunskaper räcker.

Med din ansökan skickar du bilder på dina tidigare textila projekt och ett personligt brev där du beskriver dig själv och dina mål med utbildningen. Efter inskickad ansökan blir du kontaktad för en kortare intervju via telefon.

Antagningen sker löpande vilket innebär att vi antar allt eftersom ansökningarna kommer in.

Utbildningen berättigar till studiemedel från CSN på gymnasienivå.